Talita

Keresztény női magazin

Anyalefárasztó babák

masflves1

Add ide, nyam-nyam!”- kiabálja az intenzíven hadonászó totyogó az élelmiszertől roskadozó polcok láttán. A jeleneten  a szupermarket vásárlói jót mulatnak. Milyen cuki, mondják páran naivan. Anya pedig türelmesen magyarázza, nem lehet, csak amikor kifizettük.

Az egy-másfél éves totyogók kemény erőpróbának teszik ki környezetüket. Elsőre nagyon édesek az épp kimondott szavak, lelkesítőek az épp megtett lépések. Amikor azonban az anya egész napja arról szól, hogy próbálja kísérni, óvni az önveszélyes gyermekét, miközben folyamatosan azt a bizonyos öt kifejezést hallgatja, melyet csemetéje nagy büszkén ordít a fülébe, az bizony igen fárasztó időszak. Hidd el, ez sem tart örökké!

Fontos szem előtt tartanunk, hogy a kicsi nem külön a mi bosszantásunkra rohan és esik orra, mászik fel és zuhan le, pakol és tör-zúz. Csupán gyakorolja az éppen megszerzett készségeit: felállás, járás, felkapaszkodás a bútorra, tárgyak megszerzése és tüzetes megvizsgálása. Ha mindezt nem tenné, nem tudna továbblépni fejlődésében. Azért unalmas a két napja vásárolt játék, mert azt már minden perspektívából megnézte, és el is raktározta magában, hogyan néz ki.

masfeleves4

Tehát nem érdekes tovább: elég egy pillantás, és megismeri. Egyáltalán nem érdemes ebben az időszakban játékokat vásárolni, úgyis csak menne a kacatok közé. Viszont lehet minél többféle tárgyat (pl. nem törékeny és éles konyhai, fürdőszobai eszközök), vagy a természetben előforduló dolgot (fű, fa, levél, hangya, cica, stb.) megmutatni a kicsinek.

A világ megismerése közben lényeges már a kezdetek kezdetén tudatosítani, miként bánjon a környezetével. A csapkodó, hadonászó, ütögető gyerek fájdalmat okoz másoknak, a kisebb állatoknak, vagy kárt tehet környezetében. Ilyenkor egy pillanatra megfoghatjuk a kezét, leállíthatjuk a vad mozdulatot, és nyugodt hangnemben elmagyarázhatjuk neki, hogy ne durván nyúljon oda.

A gyerekek beszédértése jóval fejlettebb, mint a beszédprodukciójuk. Már egy 8-9 hónapos baba is képes egy-két szó megértésére. Hamar felfogják a NEM jelentését is. Ennek ellenére muszáj kipróbálniuk, mi történik, ha mégis. Az is nehézséget jelent, ha egyszer szabad, máskor meg nem. Például a gyerek leporellókat lepakolhatja, apa könyveit és újságait meg nem. Kezdetben számára egyáltalán nincs különbség reklámújság és felnőtt könyv között. Miért lehet akkor az egyiket széttépni, a másikat megérinteni sem szabad? Hosszú folyamat, míg megérti mindezt. Jobb, ha nagyon egyszerű, mindig állandó, könnyen érthető szabályokat állítunk fel, amihez egyértelműen ragaszkodik mindenki. Például: „ A DVD-t nem szabad!” És akkor tényleg nem foghatja meg semelyiket, a kidobásra szánt, használhatatlanokat sem.

A nagyobb testvérekhez való viszony alakítása is igen fontos. Az idősebb gyereket figyelmeztetni kell, hogy ne engedjen meg mindent a kapálózó, vagdalkozó, rugdosó és kapkodó babának, ne hagyja, hogy az bántsa, megüsse, rángassa őt, ugyanakkor mégse durván védekezzen. Tegye pont azt, amit mi: fogja meg a baba kezét, és nyugodtan magyarázza el, mit lehet, mit nem.

masfeleves3

A nagyobb testvér ügyesen játszik a kicsivel, de ilyenkor ügyeljünk rájuk, mert nem tehetjük a nagyobbat felelőssé, ha a picivel a testvére hibájától függetlenül baj történik. Legtöbbször persze a kisebb a kiszolgáltatottabb, de nagyon gyorsan rátanul, hogyan „élhet vissza” a kicsi szereppel. Eget rengetően visít például, ha nem teszi a nagyobb, amit ő szeretne, majd az odarohanó szülő felé azt közvetíti, mintha testvére bántotta volna. Nem direkt vezet félre, egyszerűen sértettségét próbálja kommunikálni. Ilyenkor fontos a nagyobb érdekeinek védelme, különben magunk idézhetünk elő komoly testvérháborút. Viszont fordítva is igaz: ha a kicsi belekap a nagyobb szemébe, arról nem a baba tehet, mert nem szándékosan akar rosszat. Csak a testvér szeme olyan szépen csillog, és meg kell nézni, mitől is.

A járással gyermekünk egyre nagyobb távolságot képes egyre nagyobb sebességgel megtenni, ráadásul közben kezeivel is fogdoshat, tapogathat. Kezdi felfedezni helyét a térben. Megtapasztalja mozgásának határait, amihez sajnos le is pottyan innen-onnan, be is üti testrészeit ide-oda. Saját testének határait tanulgatja a másokkal való testi kapcsolatban is. Ennek köszönhetőek a durva mozdulatok, az agresszió. Ennek célja nem a másik bántása, hanem saját és a másik ember határainak megállapítása. De ilyenkor kezdődik el saját viselkedése, cselekedetei határának a megtapasztalása is.

msflves2

Azt már tudja, hogy a cici anyához tartozik. Neki pedig vannak fogai. Ha beleharap a cicibe, az anyának fáj, és ezt a cselekedetét nem fogja engedni. Elhúzódik, vagy odébb tolja őt. Viszont többször is meg kell próbálkoznia vele, hogy meddig mehet el: vajon minden egyes alkalommal elhúzódik anya? Egy idő után már saját maga mondja: NEM, amikor bele szeretne harapni a cicibe. Vagy le akarja rámolni a könyveket, DVD-ket. Esetleg kiszemelte a konyhakést. Még elindítja a mozdulatot, eleinte végre is hajtja, és mondja: nem. Lassan eljut oda, hogy fél úton megállítja a mozdulatot, és mondja: nem.

Végül, sok-sok türelmes nap után elkerüli a tiltott gyümölcsöt. Aztán minden egyes újabb fejlődési fázisban kezdődik az egész elölről, csak vágyai már egészen más dolgokra irányulnak. Nemet mondani akkor is tudnunk kell. Neki pedig meg kell tanulnia meddig tart ő maga, s honnan kezdődik a másik vagy a külvilág.

 

Keresztesi Réka

 

Nyitókép

Második kép

Harmadik kép

Negyedik kép


Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

Kereső

Alapítványunk

A Fiatalok, a Nők, az Ember Méltóságáért Alapítvány
Számlaszámunk: 10918001-00000120-06900008
Anyagi támogatást szívesen fogadunk. (Adó 1%-ra sajnos nem vagyunk jogosultak.)

Hírlevél

Add meg az email címedet, majd a megjelenő ablakban írd be az ellenőrző kódot.

Nyilvántartási szám: NAIH-105162