Talita

Keresztény női magazin

Barangoló család: A tatai lápvidék felderítése

barangolo01
Három kicsi gyerekkel kirándulni? Igen! „Menős” család vagyunk. Azaz: szeretünk elindulni, és szeretjük felfedezni az ország ismert és kevésbé ismert kincseit. Megyünk fél napra, egy napra, több napos kalandra, a lényeg, hogy mindig lássunk, tapasztaljunk valamit, ami által többek leszünk – mi és a gyerekek. Tapasztalatainkat szívesen osztjuk meg az olvasókkal.
Legutóbb a tatai lápvidéket fedeztük fel!

Tata a vizek városa. Tó tavat, patak patakot követ ezen a településen. Tizenkilenc működő vízimalmuk volt a tataiaknak, melyek közül sok ma is látható és működőképes. A csodálatos, óriási Öreg-tavon a híres Vadlúd Sokadalom már országos hírű fesztivál, de a Víz-Zene-Virág Fesztivál is tízezreket vonz a városba minden nyár elején. Idén egy új, szenzációs látnivalóval bővült a tatai idegenforgalmi paletta: a Ramsari Egyezmény szigorú kritériumainak megfelelő tatai vízi világ egy lápi bemutatóhelyet is kínál ezentúl – a Fényes Tanösvényt.

A Fényes Fasoron kell kimenni a városból, a Fényes Fürdő felirat segíthet. A Lovardáig már nem kell elmenni, előtte le kell kanyarodni balra. Hatalmas parkoló van a Fényes Fürdő és Tanösvény előtt. A teljesen új (2015. február 5-től látogatható) tanösvény bejáratánál még láthatóak a nemrég itt dolgozó munkagépek nyomai. Az új bejárathoz a strand mellett kell elgyalogolni. Sok helyen kifejezetten nagy volt a sár, örültünk, hogy mindannyian bakancsot viseltünk.

A látogatóközpont előtt gombnyomásra fellőhetik a gyerekek a mélyről feltörő karsztvizet! Erre szolgál a nagy torony, amit a bevezető melletti képen láthatsz.

barangolo02

Közeli megállók, szép kilátás, különleges színű tavacska, feltörő forrásokkal.

barangolo03

Káprázat. A fák, melyek még a láp kiszáradásakor nőttek, lassan megfulladtak, amikor a víz néhány éve újra betört a területre. Négy méter magas kilátóból nézhetünk szét a kis tavon.

A séta csúcspontját számunkra (felnőttek számára) a 4-es számmal jelölt állomás („erdei forrás”) jelentette. Itt a pallósor egy olyan területre visz a lápon belül, ahol a földből forrásvíz tör fel itt-ott, teljesen kiszámíthatatlanul. Órákig el tudtuk volna nézni, ahogy békésen felbugyog a víz a földből, felejthetetlen élmény! Kis ülőpadokon pihenve figyelhettük a víz mozgását.

Azok a láprészek, melyek távolabb helyezkednek el a meleg vizű forrásoktól, befagynak. A vízimadarak előszeretettel éjszakáznak a jó meleg lápvidéken.

barangolo04

Sajnos a ladik áthúzására nem került sor, majd nyáron! A függőhidat viszont lehetett használni. Gyermekeink számára a legélvezetesebb a függőhídon való rohangászás és a vizes játszótér volt. A vizes játszót úgy kell érteni, ahogy mondom: tényleg annyira vizes volt, hogy majdnem bokáig süllyedtünk a földbe…

barangolo05

Vízkerék a vizes játszón. Nagyon nehéz megforgatni. De ha sikerül, azért az buli.

A Tanösvényt több mint két óra alatt jártuk végig, bár rövid – néhány száz méter. Rengeteg a látni- és olvasnivaló, a gyerekeket lekötötte a sok madár és a forrásvíz érdekes bugyogása. Hollófészket is találtunk az egyik fa tetején a magasban. Az itt-ott jeges pallósoron is élvezettel csúszkáltak. 🙂 Megígértették velünk, hogy nyáron visszajövünk a szomszédos strandra, és lecsúszunk a szivárványcsúszdán.

A fárasztó séta után Tata belsőbb területei felé vettük az irányt. A Grill&Cocktail nevű éttermet néztem ki, ami az Öreg-tó partján fekszik, és kínál gyermekmenüket is. Arra nem számítottam, hogy a hely kissé (bocsánat a kifejezésért) puccos, na jó, elegáns lesz a mi sáros túrafelszerelésünkhöz. Családi ünnepeket megülő famíliák, első randis vagy évfordulós párok vonultak be sorra az előre lefoglalt ablak melletti asztalaikhoz. Mi meg – nem foglaltunk előre – örültünk, hogy középen valahol kaptunk egy asztalt, és inkább megpróbáltunk úgy tenni, mint aki szépen fel van öltözve, és mint akinek neeeem, nem is sáros a bakancsa.

A finom ebéd után sétálni indultunk a parton. Úgy tűnik, Tatán ez a parti séta egy klasszikus hétvégi családi program, mert valami elképesztő, hogy a hideg szél ellenére milyen sokan gyalogoltak, bicikliztek a part menti sétányon. Azért sikerült néhány hangulatképet készítenem.

barangolo06

Vadludak és récék alszanak a kis félszigeten. Ki van írva, hogy 15 óra után tilos arra sétálni, nehogy megzavarjuk a madarakat.

barangolo07

Háttérben az Eötvös Gimnázium és az Esterházy-kastély épülete

Ha szeretnél több képet és kirándulás-ajánlatot látni, keresd fel a Családos barangolásaink blogot!

Mihócza Orsolya

A képek a szerző tulajdonai.