December 8. – A Szeplőtelen Fogantatás ünnepe
Mária a létező legnagyobb feladatra mondott igent, amikor vállalta a Megváltó, Jézus kihordását, megszülését, felnevelését, osztozást a sorsában! Ennek a nagy feladatnak a beteljesítéséhez kapta Istentől segítségül, ajándékul szeplőtelen fogantatását.
A katolikus egyház tartja az ünnepet, amely hazánkban egyben a Regnum Marianum közösség nagy eseménye is.
Isten minden embert bizonyos természetfeletti hivatás betöltésére szán. Erre nem csak kijelölt minket, hanem úgy is teremtett mindannyiunkat. Máriát az istenanyai hivatás betöltésére hívta meg, és öröktől fogva a feladat vállalására alkalmasnak tervezte az egyéniségét.
Mária felkészülése az istenanyai hivatásra élete első pillanatában megkezdődött, nem csupán az angyali üdvözletkor. Ez azt jelenti, hogy már megfoganása pillanatától mentes volt a bűntől, vagyis mindattól, ami Istentől őt elszakíthatná, eltávolíthatná. Ez a szeplőtelen (vagyis bűn nélküli) fogantatás.
Élete első pillanatától kezdve olyan összhangban, szoros kapcsolatban élt Istennel, ami segítségére volt abban, hogy Jézus édesanyjává válhasson. A létező legnagyobb feladatra mondott igent ez a fiatal lány, aki a szakértők szerint 16 éves volt, amikor vállalta a Megváltó, Jézus kihordását, megszülését, felnevelését, osztozást a sorsában! Ehhet kapta segítségül, ajándékul Istentől szeplőtelen fogantatását.
Mária szeplőtelenségét a Biblia nem említi, de a kezdetektől hitte az Egyház. A nagy gondolkodók és hittudósok mindig úgy vélekedtek Máriáról, hogy ő tökéletes ember, szent, mert különleges, bensőséges kapcsolatban áll a Szentháromsággal. Nem vonták kétségbe, hogy ő is ember: vagyis rászorul a megváltásra, és üdvösségét ő is Krisztusnak köszönheti. Mégis érezték és hitték, hogy Mária a legkülönb az emberi teremtmények között. Néhány száz évig vitatkoztak azon, hogy ez a tökéletes megszentelődés Mária fogantatásának pillanatakor vagy csak utána következett be – de ennek nem volt túl nagy jelentősége.
A keleti, bizánci keresztények fogékonyabbak voltak a Mária-tiszteletre, ők már a 7. századtól ünnepelték „csodás fogantatásának” ünnepét. Furcsa, de Nyugat- és Dél-Európában egy hódító és vérengző hírben álló nép, a normannok terjesztették el az ünnepet azokban az országokban, amelyek a fennhatóságuk alá tartoztak (Dél-Itália, Anglia, Franciaország északi része). Nem véletlen, hogy egy skót ferences szerzetes, Duns Scotus (1270-1321) fogalmazta meg legkifejezőbben, hogy Jézus Krisztus, a második isteni személy anyja számára már megelőlegezte a megváltást, még mielőtt emberi testben megszületett. Mária tehát öröktől fogva megváltott, mert Isten így teremtette.
Ezt a tanítást IX. Piusz pápa emelte hittétellé (dogmává), és 1854. december 8-án ünnepélyesen kihirdette. Éppen egy év telt el, és Magyarországon, Fóton az Ybl Miklós által tervezett, frissen felépített katolikus templomot a Szeplőtelen Fogantatás tiszteletére szentelték 1855. december 8-án – a dogma kihirdetése után elsőként a világon! A magyarok mindig mélyen tisztelték a Boldogasszonynak is nevezett Szűzanyát, és vallották, hogy ő már léte első pillanatától szent és szeplőtelen. Így nem csoda, hogy nagyon sok imádság keletkezett, és lépten-nyomon emelkedtek a városok és falvak főterein az Immaculata–oszlopok (vagyis a Szeplőtelen Szűzanya szobrai). Ezeken úgy ábrázolják Máriát, hogy a lábával kígyóra tapos (vagyis diadalmaskodik a Sátánt fölött), feje körül pedig tizenkét csillagos korona. Ez az ábrázolás a Jelenések Könyvének „Napba öltözött Asszonya”-ként jeleníti meg Máriát, és ez lett a Szeplőtelen Fogantatás képe is. Így láthatjuk őt a fóti templom főoltárán is.
1858. február 11-én egy pásztorlánynak megjelent a Szűzanya a franciaországi Lourdes-ban. Így mutatkozott be Bernadettnek: „Én vagyok a Szeplőtelen Fogantatás…” Különös megerősítése volt ez a négy évvel azelőtt kihirdetett hitigazságnak. A megjelenés helyén alakult ki később a híres zarándokhely.
1896 körül szerveződött Magyarországon a Regnum Marianum lelkiségi mozgalom, amely már a nevében is hirdeti Mária különleges tiszteletét. 1902-ben jegyezték be Rómában, mint Mária-kongregációt, és ekkor a Szeplőtelen Fogantatás ünnepét jelölték ki számára az új tagok felvételének napjaként. A regnumiak évről-évre részt vesznek ezen a kedves ünnepen december 8-án.
Kölnei Lívia
A képek sorrendben: Murillo és El Greco Szeplőtelen Fogantatás c. festményei; a fóti Szeplőtelen Fogantatás templom.
Tweet