Talita

Keresztény női magazin

Egy veszedelmes viszony

Egy_veszedelmes01
Újabb, remek dán filmet vetítenek a mozik, érdemes látnia mindenkinek, akit érdekel a történelem, az emberi lélek, a jobb világ vágya és a hazugság.

 

Egy jobb világ – ez volt a magyar címe Susanne Bier dán rendezőnő nagyszerű filmjének (eredeti címe: Bosszú), amely az utóbbi évek legnagyobb filmélménye volt számomra. (Ez itt a kétszeres reklám helye!)
Tegnap persze nem ezzel a nagy elvárással ültem be a moziba az Egy veszedelmes viszony (eredetileg Királyi affér) című, frissen bemutatott filmre, de azért reménykedtem, hogy a dánok (és a társult filmes nemzetek: németek, csehek, svédek) most se hagynak cserben. Nem csalódtam. Ez a film is mesteri forgatókönyvvel, csodálatos operatőri munkával, lenyűgöző színészi alakításokkal meséli el az alkotók gondolatait az egyén szerepéről a történelemben, az erkölcsös életről, jó és rossz kompromisszumokról.

VII. Krisztián (vagy régies fordításban Keresztély, 1749–1808) dán királyhoz – aki viselkedészavaros, hisztérikus fiatalember – feleségül adják Karolina Matilda hercegnőt. A fiatal lánnyal előzőleg nem tudatják, hogy leendő férje nem épeszű, sőt, néha közveszélyes, így számára ez a házasság maga lesz a pokol. Magányát férje új orvosa, a német Struensee oldja fel, aki nem csak a zavart elméjű királyhoz, hanem a mélyen megbántott királyné szívéhez is utat talál.
Johann Struensee (1737–1772) kiváló férfi, a szó legnemesebb értelmében: korának jelentős orvosa, aki könyvet írt, oltóanyagot kísérletezett ki, és a felvilágosodás tanaitól remélte a társadalmi igazságtalanságok megszüntetését. Krisztián és Karolina segítségével meg is kapta a történelmi esélyt: teljhatalmat szerzett az államügyek intézésére. Két év alatt megteremtette a felvilágosult abszolutizmus alapjait, többek között eltörölte a cenzúrát, árvaházakat létesített, megnyirbálta a nemesi rangokat és jövedelmeket, megtiltotta a börtönökben a kínzást, korlátozta a halálbüntetést, deklarálta a vallásszabadságot. Egy számomra kedves mondás jutott eszembe róla, amely egy másik filmben vált híressé „Férfi-e az, aki nem teszi jobbá a világot?” Ő kétségtelenül világjobbító szándékú ember volt, aki nem akart taktikázni, kompromisszumokat kötni, ha az elveiről volt szó. Ez persze nem maradhatott következmények nélkül, neki is szembesülnie kellett azzal, hogy csak kevesen tudják megérteni, követni, és a többség érdekei mégis elvtelen kompromisszumokra kényszerítik.

Egy_veszedelmes03

Társadalomjobbító küldetése mellett a másik nagy élménye Karolina királyné iránti szerelme volt. Elgondolkodtam, vajon Isten előtt melyik lehetett Karolina érvényes kapcsolata: a hazugságon alapuló hivatalos házasság vagy a szabad döntésen alapuló szeretői viszony? Abban a korban már ez a kérdésfeltevés is felforgató eszmének számított volna, a mai egyházjog szerint azonban érvénytelen az a házasság, amelyet kényszerrel vagy félrevezetéssel kötöttek. Keletkeztek egyáltalán a régmúltban érvényes házasságok, amelyek nem vagyoni megfontolásból, kényszerből, hanem a menyasszony és vőlegény szabad akaratából köttettek? Alig. Ilyenkor mindig felsóhajtok magamban, milyen jó, hogy ma élek, nem száz évvel korábban, így lehetőségem volt érvényes, valódi (szerelmen és szabad megfontoláson alapuló) házasságot kötni.

A film legerősebb jelenetsora számomra Struensee megtöretésének folyamata, ahogy vissza kell vonnia mindent, amit értéknek tartott. Különösen éles epizód, amikor börtönőre fejére olvassa: te ugyan eltörölted a kínvallatást, de már más kabinet van hatalmon, rád így már nem vonatkozik a rendeleted.

Egy_veszedelmes02
A szép és érzékeny királyné, a nem szép, de erős és karizmatikus személyiségű orvos-kormányzó ellenpontja az ideggyenge, viselkedészavaros király, akit kihasználnak és szánnak. Mikkel Bo Folsgaard kiválóan alakította ezt a szerepet, méltán kapta meg idén a Berlini Nemzetközi Filmfesztiválon a Legjobb férfi alakítás díját. A Struensee-t alakító, nemzetközileg is egyre ismertebb Mads Mikkelsen visszafogott szerepjátéka, sugárzó jelenléte emlékezetessé és emberivé teszi a történelmi figurát. A dán és svéd nyelv közeli rokonságának beszédes példája, hogy a királynét megjelenítő, svéd Alicia Vikander kéthavi intenzív nyelvtanfolyam után tökéletesen alkalmassá vált a dán szerep eljátszására.

A dánok számára Struensee iskolai tananyag, mi viszont csak ámulunk történelmi tudatlanságunkon – pedig Dánia itt van a „szomszédban”, Európában. „Kisiskolás korunk óta hallunk róla, ezért merült fel bennem, hogy meg kellene filmesíteni. Eddig senki sem vállalkozott rá – mondta Nikolaj Arcel rendező a Berlini Filmfesztiválon. – A történet igaz, tényeken alapul. Én úgy gondolom, hogy mélyen szerették egymást.”

A film nem szomorú, hanem lélekemelő. Az emberi nagyság és sebezhetőség kettőssége engem mindig lenyűgöz.

 

Kölnei Lívia

 

Legutóbbi filmajánlóink:

Az utolsó hegycsúcs

A temetésem szervezem

Képek forrásai:

http://www.port.hu

http://www.lenatajerova.com/project/royal-affair


Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

Kereső

Alapítványunk

A Fiatalok, a Nők, az Ember Méltóságáért Alapítvány
Számlaszámunk: 10918001-00000120-06900008
Anyagi támogatást szívesen fogadunk. (Adó 1%-ra sajnos nem vagyunk jogosultak.)

Hírlevél

Add meg az email címedet, majd a megjelenő ablakban írd be az ellenőrző kódot.

Nyilvántartási szám: NAIH-105162