Talita

Keresztény női magazin

Mire számítsunk homoszexualitás-ügyben?

homo jovo
A nyugati trendeket figyelve néhány prognózist szeretnék felvázolni azzal kapcsolatban, hogy mire számítsunk itt Magyarországon homoszexualitás-ügyben.

A most következő gondolatokat pár hónapja fogalmaztam meg, de most érzem igazán aktuálisnak közölni. A nézőpontom mellett ezúttal nem fogok részletesen érvelni, csak jelzem (ha ez még nem lenne elég nyilvánvaló), hogy evangéliumi keresztényként írok, aki egyrészt Isten igéjét minden korban érvényes tekintélynek tartom, másrészt, illetve éppen ezért a házasság és a szexuális etika kérdésében határozottan és egyértelműen a Jézus által is megerősített egyöntetű bibliai tanítást vallom, melyet a keresztény egyház kétezer éves hagyománya is tanúsít. E szerint a házasság egy férfi és egy nő életre szóló szövetsége, a szexuális egyesülés pedig csak ezen a szövetségen belül megengedett, minden más formában bűn. (Ha valaki a konkrét érveimre is kíváncsi, bőven találhat erről írásokat ezen a honlapon.)

A különösebb prófétai meglátást nem igényelő prognózisaim tehát a következők:


1. A homoszexualitás társadalmi megítélése nálunk is radikálisan meg fog változni.

A kultúránkban alapvetően nyugati szelek fújnak, ezért könnyen megjósolható, hogy a homoszexualitás megítélésében is jelentős változások lesznek. Ezek a változások már most zajlanak. Alaptörvény ide vagy oda, a magyar társadalom ítélete a homoszexuális életmóddal kapcsolatban már ma is jelentősen megengedőbb, mint néhány éve, és ez a folyamat előreláthatóan folytatódni fog. Meghatározó online sajtóorgánumokban (pl. Index, Origo, hvg.hu, 444) egy ideje már kizárólag a nyugati liberális nézőpont érvényesül, melynek két fő ismérve, hogy 1) a homoszexuális életmód helytelenségét bármilyen formában megfogalmazók „homofóbok”, 2) a „jófejség” kritériuma pedig a „melegség” teljes, feltétel nélküli elfogadása. (És ugye ki akarna megbélyegzett lenni, amikor lehet „jófej” is?) Középiskolás fiaim osztálytársai mostanság bőszen cserélik szivárványosra a profilképüket, ahogy azt nyugatról látják. Lesznek persze ellenreakciók a magyar társadalomban, melyek időnként kulturált és értelmes, máskor bunkó és cizellálatlan formában nyilvánulnak majd meg, és valószínűleg erősebben, mint Nyugat Európában, a felvilágosodás szekere azonban ezúttal sem fog megállni az ország határainál, és a melegházasság kérdése rövid időn belül nálunk is reális lehetőségként merül fel. Miért fontos ez? Mert ebben a közegben kell Jézus követőinek maradnunk, megtartva az Isten parancsolatait.


2. Az apostoli tanítástól való elhajlás fájdalmasan gyakori lesz a hívők közt.

A homoszexualitás társadalmi megítélésének változása a keresztényeket választás elé állítja. Sok ezer éves tapasztalatunk van arról, milyen nehéz Isten népe számára, hogy hűséges maradjon Isten parancsolataihoz, amikor a tágabb kultúra komolyabb nyomást helyez rá. Most is ez a helyzet. Rengeteg „meleg” ember személyes története fogja bejárni a sajtót, ami a hitüket érzelmi alapon megélő hívők közül sokakat meg fog nyerni és el fog sodorni bibliai meggyőződésétől. A liberális érvek kizárólagos igénnyel fogják dominálni a közbeszédet, azt a benyomást keltve a hívőkben is, hogy a homoszexualitással kapcsolatos tudományos és társadalmi viták alapvetően eldőltek, ami az igényesebben gondolkodók közül is sokakat eltántorít majd. Arra számítok, hogy emiatt egyre több keresztény fogja feladni a házassággal és a szexualitással kapcsolatos bibliai tanítást. Lesznek a trendnek okos szószólói, akik érveket szolgáltatnak ehhez a hitehagyáshoz. Nem azt mondják majd, hogy a Biblia tanítása elfogadhatatlan, hanem ahogy az más korokban is történni szokott, éppen exegetikai, hermeneutikai érvekkel próbálják a keresztény hitet a kulturális trendekhez igazítani. Az apostoli tanítástól való elhajlás ettől még nem lesz kevésbé egyértelmű, csak a kusza teológiai diskurzus miatt nem mindenkinek lesz ez nyilvánvaló. Isten megrostálja a népét, és mint az első századok üldöztetései és eretnekségei idején, most is lesznek bukottak és eltévelyedők. Köztük olyanok is (és ez fog legjobban fájni), akikkel korábban váll-vállvetve küzdöttünk az evangéliumért. Mostantól értük is harcolni fogunk.


3. A kérdés elkerülhetetlen átgondolása miatt ugyanakkor tisztábban is fogunk látni.

Egy-egy téma mélyebb átgondolását gyakran tévtanok felbukkanása tette szükségessé, a tévelygések így közvetve hozzájárultak az ortodoxia erősödéséhez is. Ha az egyszer s mindenkorra a szentekre bízott hitet erősebben megragadjuk, a küzdelmek által szilárdabbakká is válhatunk. A Szentháromság tanának megfogalmazását például az ariánus eretnekség indokolta. Krisztus követői kezdettől vallották az Úr Jézus istenségét, de az arianizmus tette szükségessé a kérdés mélyebb átgondolását és teológiai megfogalmazását. A keresztény szexuális etika radikális újraértelmezéséről szóló 21. századi vita hasonló teológiai reflexiót tesz ma szükségessé. Ezt a munkát a mostani generációnak kell elvégeznie. Arra számítok, hogy ahogy a kultúra hatására alaposan körbejárjuk a homoszexualitás jelenségét, nem csak a zavar, hanem a tisztánlátás is növekedni fog Krisztus követőiben. Ha ragaszkodunk Isten igéjéhez és parancsolataihoz, szeretjük felebarátainkat, a pásztori eszköztárunk bővülni fog, homoszexuális hajlamú embertársainkat nagyobb érzékenységgel tudjuk segíteni, árnyaltabb lesz a nyelvezetünk, és talán a saját életünkben is tisztábban látjuk Isten kinyilatkoztatott akaratát. Ez pozitív hozadéka lehet ennek az egyébként eléggé szomorú és kusza történetnek.
4. Új törésvonalak és új szövetségek jönnek létre a kereszténységben.

A homoszexualitás megítélésének kérdése meg fogja osztani a keresztényeket. Súlyos konfliktusok fognak kialakulni. Pál szerint szükség van szakadásokra, hogy a kipróbáltak nyilvánvalóvá váljanak köztünk (1Kor 11,19). Ezek a szakadások évek óta jelen vannak a nyugati kereszténységben. Észak-Amerikában egy afrikai érsekség alá behúzódva új anglikán felekezet jött létre, leszakadva a szivárványos zászlót magasba emelő amerikai Episzkopális Egyházról. Skóciában szintén a homoszexualitás megítélése miatt váltak ki jelentős evangéliumi gyülekezetek a Skót Presbiteriánus Egyházból. Nem tudom, lesz-e olyan felekezet Magyarországon, mely elindul ebbe az irányba, de arra mindenképpen számítok, hogy új törésvonalak keletkeznek. Az a tény, hogy ma már magukat evangéliumi hívőknek nevező véleményformálók is részt vettek a Pride-on (már a dolog szemantikája is elgondolkodtató), ezt a prognózist eléggé valószínűsíti. Ezzel egy időben azonban új szövetségek is keletkeznek majd. Ahogy nyugaton történt, a hívők megfogják majd egymás kezét, és átnyúlnak akár átjárhatatlan falak fölött is. Evangéliumi, katolikus és ortodox keresztények közelebb lépnek egymáshoz, hogy ne fázzanak a nyugati szelektől. A keskeny út láthatóbb lesz, és akik valóban Krisztust követik, ezen az úton talán egymást is könnyebben megtalálják.

Ma alapvetően bátorságra, hűségre és tisztánlátásra van szükségünk. Bátorságra, hogy szembenézzünk a korszellemmel, hűségre, hogy szilárdan kitartsunk az apostoli hit mellett, és tisztánlátásra, hogy ne üljünk fel semmilyen megtévesztésnek. Új Iréneuszokra és Athanaszioszokra is szükségünk van, akik képesek fülön csípni a tévelygést, megtalálni ehhez a megfelelő szókincset, és irányt mutatni Isten népének ezekben a zavaros időkben. A teológiai tisztázás időszaka tőlünk nyugatabbra már komoly eredményeket ért el (ajánlom például ezt a portált), ez a magyar egyházi környezetben is előrevivő lehet. Félnünk azonban nem kell, mert ahogy Krisztus ígérte, velünk lesz minden napon a világ végezetéig. Nekünk most ez a küzdelem jutott (Júd 5), ebben kell megállnunk szilárdan, rendíthetetlenül (Kol 2,5), hogy a külső és belső nyomás hatására valamiképpen el ne sodródjunk az apostoli hagyománytól (Zsid 2,1). Evangéliumot addig tudunk hirdetni saját nemük felé vonzódó embertársainknak is, meg mindenki másnak is, amíg vigyázunk erre a drága kincsre (2Tim 1,13-14).

 

Szabados Ádám

Forrás: A szerző blogja http://divinity.szabadosadam.hu/
Kép

Hasonló témájú cikkeinkből:

Álérvek a homoszexuális “házasság” mellett

Meleg helyzet – ki kivel házasodhat?

A keresztény szexuális etika néhány sarokköve

“Csatával nézek szembe” – Interjú egy homoszexuális vonzalmú lelkésszel


Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

Kereső

Alapítványunk

A Fiatalok, a Nők, az Ember Méltóságáért Alapítvány
Számlaszámunk: 10918001-00000120-06900008
Anyagi támogatást szívesen fogadunk. (Adó 1%-ra sajnos nem vagyunk jogosultak.)

Hírlevél

Add meg az email címedet, majd a megjelenő ablakban írd be az ellenőrző kódot.

Nyilvántartási szám: NAIH-105162