A diákok és a krónikus alváshiány
Miért fáradtak a diákok?
Ez olyan kérdés, amit minden tanár és szülő feltett már magának, amikor kora reggel megpróbáltak valami értelmeset kicsikarni a tinédzserekből. Mindig van valami magyarázat, s általában a diák a hibás.
Kutatások bizonyítják, hogy a fiataloknak minimum 8-9 óra alvásra van szükségük, míg a felnőtteknek kevesebbre. A mai tinédzserek közel sem alszanak eleget, ezért fáradtak az iskolában. Egy felmérés megállapította, hogy a mai 12-18 éveseknek csupán 20 százaléka alszik eleget hét közben. Az átlagos alvásmennyiség 7 óra. A diákok nagy része krónikus alváshiányban szenved, és sokan közülük hozzászoktak a 2-3 óra alváshoz.
Miért nem alszanak eleget a diákok?
A logikus válasz, hogy nem fekszenek le időben. Ennek több oka lehet: a sok tanulás, a felfokozott társasági élet vagy a túl sok koffein napközben.
“Későn kelő, későn fekvő típus vagyok. Reggel sokára térek magamhoz, este viszont jól bírom éjfélig. Gyerekkoromban a szüleim azt szerették volna, ha jóval többet alszom, mint amennyire nekem szükségem volt. A délutáni kötelező alvások kisgyerekkorban – lehúzott redőny mellett, sötét szobában – bosszantó, kellemetlen emlékeim. Felnőttként is volt olyan korszakom, amikor esténként nehezen aludtam el: az egyetemista évek. Akkoriban fizikai munkát alig végeztem, a szellemi munkától pedig nem fáradtam el igazán. Túlpörgetett aggyal, fizikai fáradtság nélkül szinte lehetetlen elaludni. Csak feküdtem órákig a sötétben, és azzal szórakoztam, hogy történetekbe képzeltem magam.” (Zita, 40 éves)
Az alváshiány a tanulóknál lehet biológiai eredetű is. Egyes szakértők szerint a fiatalok biológiai órája későbbre van állítva. Ez lehet az oka, hogy délután-estefelé jobban tudnak koncentrálni, jobban teljesítenek.
Mások szerint a szervezetben végbemenő biológiai változások nem hagyják, hogy a tinédzserek olyan korán aludjanak el, mint a kisgyerekek és a felnőttek.
Az alváshiány hatásai
A kevés alvás nagy hatást gyakorol a hangulatra, a teljesítményre, a koncentrációs képességre, a viselkedésre és a biológiai funkciókra. Ha valaki napközben fáradt, akkor rosszabbul teljesít az iskolában, s gyakran még az is nehézséget okoz neki, hogy ébren maradjon a korán kezdődő órákon.
Egy oxfordi tanulmány szerint, ha egy órával később kezdődne az iskola, és a nehezebb órákat későbbre tennék, az több sikerélményhez juttatná a diákokat, és nagyban csökkentené a lógást és a depressziót.
„Néha éjfélig is fenn vagyok, mert tízig netezek, anyu akkor kihúzza az áramból a gépet, és utána beszélgetek a testvéremmel, vagy hajat mosok, néha még tanulnom is kell. Ez bizony eltart két órán keresztül. Ilyenkor tele vagyok még energiával, csak az a baj, hogy másnap reggel nagyon álmos vagyok. Sokszor elkésem az iskolából, ami elég gáz, mert a tanárok írják a késéseket. Előfordul, hogy olyan fáradtság tör rám, hogy amikor hazaérek a suliból, lefekszem, és alszom néhány órát.” (Lili 16)
Tanácsok szülőknek
• Azok a tanulók, akik korábban fekszenek le, és így többet alszanak, kevésbé hajlamosak a depresszióra és az öngyilkos gondolatokra.
• Rá kell szoktatni a fiatalokat, hogy délután ne igyanak koffein tartalmú italokat!
• Meg kellene győzni őket, hogy saját maguknak tesznek rosszat, ha lefekvés után a szobájukban még órákig gépeznek, tévéznek vagy telefonálnak.
• Egy délutáni félórás pihenő is sokat tud segíteni.
• Hétvégén hagyni kell, hogy reggel tovább aludjanak, de nem sokkal, mert az felboríthatja a biológiai órájukat.
• A legfontosabb, hogy a fiatalok is megértsék, hogy a szervezetüknek szüksége van az alvásra.
„Én kb. fél tízig netezek, utána letusolok, és lefekszem. Szeretek korán lefeküdni, mert ha nem alszom ki magam, nem tudok másnap teljesíteni. Nem értem azokat a fiatalokat, akik éjféli nyomják, szerintem nincs sok értelme a facebooknak, a személyes találkozásokat jobban szeretem, bár én is szoktam skypolni a testvéreimmel, de ők külföldön élnek.” (Rita 21)
Ezek mind sokat segíthetnek az alváshiány csökkentésében. Viszont a mai világban az élet késő délután/este kezdődik a fiatalok számára. A boltok tovább vannak nyitva, mint a szüleink, nagyszüleink idején, s ez is arra ösztönzi őket, hogy tovább maradjanak fent. A televízió és a számítógép is sokat ront a helyzeten. Léteznek iskolák, ahol egy kicsit később kezdik az oktatást – talán ez lehet az egyik megoldás.
Kisgyörgy Eszter
Forrás:
Schools Waking Up to Teens’ Unique Sleep Needs
Hasonló cikkünk a tinédzserekről:
Az internet hatása a gyerekekre: érték és veszély
Tweet