Talita

Keresztény női magazin

Alíz iskolába megy

aliz tündér
Titusz és Mariann gyengén látók, kislányuk, Alíz szintén. Alíz idén iskolába megy, én pedig blogot indítok erről a nagy eseményről. Ők hárman mesélnek nekem, s én gépbe írom a történéseket napról-napra, hétről-hétre, hónapról-hónapra, fotókkal, gyerekrajzokkal tarkítva.

Néhány évvel ezelőtt írtam egy cikket a fehér bot napjára, ebből idézek fel néhány mondatot:

…Az élet úgy hozta, hogy az Országos Orvosi Rehabilitációs Intézet Nappali Kórház részlegén az orvoslás egy olyan változatát ismertem meg, amikor a testi nyavalyák mellett még a lelkével is foglalkoznak az „ember lányának”. A történet „fehér bot”-aspektusát Titusz, a gyógymasszőr képviselte, aki gyengén látóként „gyömöszölte” attól fogva családomat és engem. Nyaki gerinc problémánktól a lumbágóig mindenre volt megoldása. Már-már a gyerekünkké is fogatuk őt. Közben láttuk, ahogy felnőtté, majd felelős családapává válik, így, a rossz szemével. Példálózni is szoktunk vele mások előtt, hogy az elkeseredésre Titusznak aztán oka lehetett volna, hiszen ő igazán hendikeppel indult. Mégis pozitív életszemlélettel éli az életét, és még az esős időnek is örül. Tőle hallottuk, hogy nem látó sorstársai színesen álmodnak, és még moziba is járnak. Biztatott bennünket, hogy próbáljunk mi is végignézni filmeket csak hanggal, kép nélkül, „ja és van láthatatlan kiállítás is” ráadásnak.

Titusz tehát hét éve megnősült. Felesége, Mariann szintén látássérült, de mindketten teljes emberként állják a sarat a munkahelyükön és az élet minden területén. Hat éve született meg kislányuk, Alíz, aki – a korai műtéti beavatkozások ellenére – sajnos rosszul lát. De ahogy a pozitív életszemléletű apukája mesélte korábban, ő lát hármójuk közül a legjobban.

aliz1

Idén tehát Mariann és Titusz kislánya, Alíz iskolába megy…

Titusztól hétről hétre hallom, hogyan is állnak az iskolába menéssel. Felvetettem neki a minap, hogy mi lenne, ha az iskolaválasztástól, a nyílt nap-látogatáson, a beiratkozáson át egészen az évnyitóig, sőt még azon is túl, minden apró részletről beszámolnánk, példát mutatva más sérült gyermeket nevelő szülőknek is. Tennénk ezt – ha nem is verses formában –, de közel hasonló stílusban, mint a Kormos István tolla által életre kelt Vackor nevű kis medve történetében, amely az óvodából az iskolába menetelről szól – s hogy még egy hatéves gyermek is értse, mi és miért történik vele.

Titusz megörült az ötletnek, és a család is jóváhagyta.

Szép napsütéses márciusi vasárnap volt, amikor felkerestük férjemmel, VassPistával (aki névrokona csak Vackor óvodástársának, Vas Pistának) az idén ősszel iskolába induló Alízt az otthonában.

Hej, óvoda,
óvoda,
de sok gyerek
jár oda:
Katona Anna – egy,
Varga Bence – kettő,
Pór Jutka – három,
Fazekas Marci – négy,
Fazekas Eszter – öt,
Domokos Matyi – hat,
Vas Pista – hét,
Pengő Gyöngyi – nyolc,
Fodor Dávid – kilenc,
Kováts Vicu – tíz,
tíz,
tíz,
tiszta víz,
sok gyerek,
sok cseprő-apró,
ahová indult a boglyos,
lompos,
loncsos
és bozontos,
híres,
neves,
nevezetes,
piszén pisze kölyökmackó.
(Kormos István: Mese Vackorról, egy pisze kölyökmackóról )

(A felsorolt óvodások mellesleg a mese írójának, Kormos Istvánnak voltak kortársai, barátai, költőtársai.)

Alíz – mint megtudtuk – már majdnem kívülről tudja Kormos István Mese Vackorról, egy pisze kölyökmackóról meséjét. A “gyerekszelídítés” első lépéseként ugyanis korábban már elküldtem a hangoskönyv változatát neki. Küldtem egy rajzfüzetet és színes ceruzákat is, hátha rajzolásra késztetem egyúttal.

Megérkeztünk tehát a „MAT” (MariannAlízTitusz) család takaros kis otthonába, ahol rend és tisztaság, no meg finom vacsora fogadott bennünket: húsleves lasagne-val s a végén almás pitével. Kezdetben Alíz egy kicsit elbújt a szemöldöke mögé, hátha nem látjuk őt meg. Aztán csakhamar megbarátkozott velünk.

Vacsora előtt Mariann elmesélte, hogyan is kezdték intézni Alíz iskolába menetelét, miközben a kislány megmutatta minden kincsét és kedvenc játékát VassPistának.

aliz3

Megtudtuk, hogy nem is olyan egyszerű ez a beiratkozás az iskolába egy látássérült kislány számára.

A Gyengén Látók Általános Iskolájába minden további nélkül bekerülhetne, de szülei a saját tapasztalataik alapján inkább az integrált oktatást választották. Ez csak egy olyan körzeti iskola lehet, melynek az alapító okirata tartalmazza, hogy sérült gyermekeket is felvesz az osztályaiba. Szerencséjükre a körzeti iskola éppen a Liszt Ferenc Általános Iskola, mely jó hírű a zeneoktatásáról. Mostanában pedig divat is a zenetanulás, így sok gyereket igyekeznek ide beíratni.

Mariann elmesélte, hogy az alapító okirat szabályai inkább a mozgássérültekre “testreszabottak” ebben az iskolában, és azok sem érvényesülnek teljesen, mert csak részben akadálymentesített az intézmény. “Látássérült”- kitétel nem is igen szerepel benne. (Annak idején az óvodai felvételnél voltak segítő prioritások; ha egy nagyobb testvér már ott tanul, vagy valamelyik szülő ott dolgozik a közelben, akkor is felveszik a gyermeket. Mariann pedig az óvoda közelében dolgozik.)

A „MAT” család decemberben vette fel az iskolával a kapcsolatot, ahol azt az információt kapták, hogy első megközelítésből jó néhány szakértői véleményt kell begyűjteniük. Ezek alapján tudják megállapítani, hogy milyen speciális szükségletei lesznek Alíznak a tanulása során.

Ezek a szakvélemények pedig a következők:
* Óvodai pedagógiai vélemény
* Gyógypedagógus szakvélemény
* Házi gyermekorvosi vélemény, melyben a védőnő egyben a 6 éves kori státuszról is leírást ad
* Félévnél nem régebbi szemészeti lelet

Ezekről a szakvéleményekről ad majd összegző véleményt az igencsak hosszú nevű Fővárosi Pedagógiai Szakszolgálat Látásvizsgáló, Gyógypedagógiai Tanácsadó, Korai Fejlesztő, Oktató és Gondozó Tagintézménye, az Ajtósi Dürer sor 39-ben.

aliz rajz

A beiratkozás napja április közepén lesz. Az iskola igazgatója februárban vette fel a kapcsolatot a gyógypedagógussal.

Közben a „MAT” család időpont-egyeztetést követően egy délelőtt bement az iskolába megnézni egy osztálytermet, és azt, hogy Alíz az első padból látja-e a táblát.

Majd következett a hivatalos iskolai nyílt nap, ahol először beültek egy magyarórára, ahol a Micimackó volt az óra témája. (Vackor és Micimackó pedig „medvebarátok”.) Ezt követte a matematikaóra, majd az ének-zene óra, és végül a néptánc, mely Alíznak nagyon tetszett. A tánc végén Alíz és a többi óvodás közösen táncoltak a kisiskolásokkal.

A héten volt / lesz a zenei meghallgatás, melynek eredményeként besorolják majd a három különböző tanmenetű osztályba a gyerekeket. Az A-ban 1-8-ig emelt óraszámban ének-zenét, a B-ben alsóban emelt óraszámban ének-zenét, felsőben, tagozaton pedig emelt óraszámban idegen nyelvet fognak tanítani, a C pedig általános tantervű osztály lesz.

Vackorról tudjuk, hogy az első bébe jár. Ezek után nem is kérdés, hogy Alíz is Vackor osztálytársa szeretne lenni.

Miközben ily komoly dolgokról beszélgettünk Mariannal, Alíz teljesen kinyílt. Királynői palástban járt-kelt köztünk. Felvette a pillangós jelmezét. Fejen állt és bukfencezett. „Brumma, brumma, hóha, hó! Fára mászni vóna jó!…”de, ha nincs fa, a szekrény is megteszi.

aliz mászik

Csacsogott, megmutatta a rajzfüzetét benne a nevével és az általa rajzolt saját családjával. Együtt hajtogattunk a végén virágot és madarat.

S búcsúzóul megölelt bennünket. Teljesen elgyengültünk tőle…


Folyt. köv.

 

Antalffy Yvette

 

Több kép a blogon!

Kapcsolódó cikkeinkből:

“Ha látnék, az csak hab lenne a tortán!”

Akadálymentes zarándoklat

Örökbefogadás 6. – Ildikó és családja Bózsván

“Érzékenyítő” tánc – kerekesszékkel

Cili – a Down Alapítvány ihletője


Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

Kereső

Alapítványunk

A Fiatalok, a Nők, az Ember Méltóságáért Alapítvány
Számlaszámunk: 10918001-00000120-06900008
Anyagi támogatást szívesen fogadunk. (Adó 1%-ra sajnos nem vagyunk jogosultak.)

Hírlevél

Add meg az email címedet, majd a megjelenő ablakban írd be az ellenőrző kódot.

Nyilvántartási szám: NAIH-105162