Amit nem ismersz, annak hatalma van feletted…
Január végén egy keresztény szellemiségű meditációs kör meghívott előadója volt Miklósvölgyi János festőművész. Az előadás apropója a 2011 augusztusában megjelent Ember és művészet keresztútjárása című könyvének bemutatása volt, vetített képes prezentáció formájában.
Sajátos művészettörténet-értelmezést tárt hallgatósága elé a szerző. Könyvében az egyes ember és a nyugati emberiség életútja között vont párhuzamot, és összefüggéseket keresett a művészettörténet korszakai és Jézus keresztútjának stációi között.
A könyv fülszövegének első mondata:
„Amit nem ismersz, annak hatalma van feletted. Ismerd fel! Mondd ki a nevét!”
Majd így folytatódik:
„…Nem egészséges ugyanis, ha az ismeretlen tovább hatalmaskodik.( …) Az igazság szót követel magának. (…) A keresztút ugyanis beavatási útvonal, s mint ilyen, többé nem kizárólag szenvedést, hanem sokkal inkább üdvtörténetet vázol. Akárcsak a művészet egyetemes történet, és az emberi élet is.”
A könyvet a Kairosz Kiadó adta ki. Tekintélyes méretű és súlyú kiadvány: 512 oldal, keménykötésű, több száz színes reprodukcióval.
A prezentáció során pedig képes ízelítőt kaphattunk Miklósvölgyi János alapelveiről és azok művészettörténeti párhuzamairól, amelynek vázlatát felidézzük:
1. Elítélés
Születésre ítélés: fogantatás – Őskori művészet
2. Jézus felvállalja, vállára veszi a keresztet
Születés – 6-7 ezer éves, félig földbe épített, ajtó-ablak nélküli, felső bejárattal rendelkező lakóházak.
3. Jézus először esik el a kereszttel
A földhöz, testhez kötöttség a motiváló, a visszahúzó erő – Egyiptom (mumifikálás), Mezopotámia
4. Jézus találkozik Anyjával
Találkozás a Magasabbal, az Eredettel és a bennünk rejlő sötét minőséggel – Hellász, Róma (filozófia és jog)
5. Cirenei Simon segít vinni a keresztet
Külső-belső támaszra van szükség – Ókeresztény kor, Bizánc
6. Veronika kendőt nyújt Jézusnak
Tükörtartás az Eredeti Arc felismeréséhez – Romanika, gótika
7. Jézus másodszor esik el a kereszttel
Értelemvesztés, antikrisztusi hatás, visszafordulás – Reneszánsz
8. Síró asszonyok vigasztalása
A szenvedélyek közepette a káprázat veszélye (előzmények a következő bukáshoz) – Barokk
9. Jézus harmadszor esik el
Mélyebb, összesítő jelentőségű bukás – Felvilágosodás, klasszicizmus (fegyverek, pénzuralom)
10. Jézust megfosztják ruháitól
Meztelenség: a hatások leválasztása, a meztelen valóság meglátása – Impresszionizmus, Csontváry
11. Keresztre feszítik
Krisztust keresztre feszítik, felkészül a halálra – Szecesszió, szürrealizmus
12. Meghal
Krisztus meghal a kereszten – Informel, absztrakt, posztmodern, a minőség halála. (A fénybe visszatérésünk folyamán egy halálos fázis, hamis fények.)
13. Jézust leveszik a keresztről, és Anyja ölébe helyezik
Az élet utáni más minőség első fázisa.
14. Sírba helyezik
Másik világban: felkészülés a Feltámadásra – Jönnie kell majd a Feltámadásnak, Üdvösségnek!
Ennek igazságáról – a művész számára – nyolcéves kisfiának Szent Gellért püspökről készített rajza tanúskodik.
A gyerekek alapvető tudással születnek. Ez a tudás a rajzaikon ősi szimbólumok formájában meg is jelenhet: egy áldást osztó pap – egyik kezében a kereszt, másikban a Világ Világosságát jelképező pásztorbot tökéletes ábrázolása.
Miklósvölgyi János festőművész maga is készít egy stációsorozatot a jövőben, amely egy állomással (a „Dicsőség-oltárral” – vagyis leborulással az Élet és Isten nagysága előtt) meghosszabbítja a jézusi keresztutat, és így az emberiség és a művészettörténet keresztútját is.
http://www.miklosvolgyijanos.com/
Antalffy Yvette
Tweet