Íszá, az iszlám Jézusa 1. – Mit mond a Korán Jézusról?
Egyeseknek talán meglepő, másoknak nem, de az iszlám szent könyve, a Korán is ír Jézus Krisztusról. Mohamed, a vallás megalapítója hiányosan bár, de ismerte az indzsílt (az evangéliumot), ugyanakkor a megváltás nem érdekelte. Mit tud az iszlám Jézusról? Ki volt ő a muszlimok szerint?
Lehetetlen feladat egy rövidke cikkben leírni, mit tanít a Korán Jézusról, még akkor is, ha túl sok szakaszban nem foglalkozik vele: a harmadik, ötödik és tizenkilencedik szúra visel olyan címeket, amelyek Jézushoz köthetők, és mindösszesen 15 szúra 93 verse tesz róla említést. (A Koránban szúrának a fejezeteket nevezik, amelyekből 114-et olvashatunk. Az elsőt leszámítva a szúrák hosszúság szerinti sorrendben vannak elrendezve, amelyben az utolsó fejezetek a legrövidebbek.)
Jézus neve arabul Íszá, mely általánosan elfogadott vélemények szerint a szír Yeshü-ből származik, ami ugyanakkor a héber Jeshuából eredeztethető. Keresztényként érdemes észrevenni, hogy Krisztust a Korán szövege sokkal több elismerő címmel illeti, mint bárki mást korábban. Nevezik Mária Fiának, Prófétának, Isten Lelkének, Isten Igéjének és Messiásnak is. Ezek a méltóságnevek első hallásra elégedettséggel tölthetnek el bennünket, alaposabban megvizsgálva azonban azt láthatjuk, hogy csak a felszínen hasonlítanak a Biblia fogalmaihoz. Nézzük meg közülük a két legismertebbet!
A Korán leggyakrabban Mária Fiának nevezi Krisztust, a muszlimok ugyanis elfogadják a szűztől való születés keresztény doktrínáját. Azt azonban sietve hozzáteszik: „Nem illik Allahhoz, hogy fiat vegyen magához. Magasztos Ő! Ha Ő elrendel egy dolgot, csak azt mondja neki: „Legyél!”, és az lesz.” (Korán 19:35). Az iszlám nézete szerint tehát Jézus nem Isten Fia, hanem csak Mária fia, ami önmagában üzenetértékű. Az arab nyelvben ugyanis általában az apa nevét adják meg családnévként, nem pedig az anyáét. A „Mária fia” kifejezés csupán azt hangsúlyozza, hogy Jézusnak nem volt apja, hanem közvetlenül Allah teremtette meg, saját szavával. A muszlimok szerint ugyanakkor Jézus – születését tekintve – kisebb Ádámnál, hiszen utóbbinak nem csak anyja, de apja sem volt.
Jézus többi elnevezése közül a Próféta is ismerős lehet a keresztény ember számára. Az előzőek után talán nem lesz meglepő, de Jézus prófétasága is teljesen másként értelmezendő az iszlámban, mint a kereszténységben. Jézus mint próféta az utolsó előtti volt, aki megelőzte Mohamed megjelenését (ahhoz hasonlóan, ahogy Keresztelő János eljött Jézus előtt), és csupán egy a próféták sorában. Fontos tudni, hogy a muszlim szemléletben a próféta tökéletes jellemű, alkalmas ember, modellértékű személy, akit Allah mindenképpen győzelemre vezet. A Biblia sok esetben elbukó, botladozó, vagyis közel sem hibátlan prófétái ezért megütközést váltottak ki a muszlimokból. Mivel egy próféta szerintük nem lehet ilyen, többek között ezért is utasítják el Jézus kereszthalálát: „És nem ölték meg őt, és nem is feszítették meg, hanem csak úgy tüntetett fel nekik” (Korán 4:158). Allah prófétája ugyanis nem szégyenül meg, és nem veszít. Ha Jézus tényleg próféta volt, nem végezhette ilyen legyőzött pozícióban, egy szégyenletes kivégzési mód alá vetve a kereszten. (Más lenne a helyzet, ha Jézus vallási háborúban halt volna meg, akkor ugyanis az elesett dicsőségét bírná…).
Mindezt átgondolva azt mondhatjuk, az iszlám felfogásában Íszá személye csak felszínesen hasonlít a keresztények által elfogadott Jézushoz. Az iszlámban Jézus pusztán egy tiszteletreméltó ember, aki csodás módon született és megelőzte az igazi küldött, Mohamed megjelenését. Vajon hogyan látják Jézust a Koránon kívüli arab források? Erről lesz szó legközelebb!
Sytka
2. rész: Mit mondanak az arab források Jézusról?
3. rész: Keresztény-iszlám párbeszéd?
Kép: Mária és a kis Jézus muszlim ábrázolása innen
A szerző korábbi cikkeiből:
Evangelizáció – skalpokat gyűjtünk?
Tweet