Talita

Keresztény női magazin

Kutatás keresztény párok szexuális életéről 2.


Alapfeltevésem ez volt: a keresztényeknek sokkal több szexuális problémával kell megküzdeniük, mint másoknak. Nyitottan álltam saját feltételezésemhez, úgy voltam vele, hogy vagy bizonyítom, vagy cáfolom. A cikksorozat végére kiderül, de addig is kíváncsian várom a véleményeket: vajon bizonyítottam vagy cáfoltam előfeltételezésemet?

Anonim kérdőívet szerkesztettem, amit online terjesztettem. 76 válasz érkezett, amelynek túlnyomó része a Katolikus Egyházból jött. A kutatásban sok felekezet, gyülekezet tagjai semmilyen mértékben nem vettek részt. A sok visszautasítás mellett felemelő volt, hogy a katolikusok csoportja nemcsak megosztotta, hanem kifejezetten propagálta is kérdőívemet. Ezúton is köszönöm nekik!

A cikksorozatban a kérdésfeltevés után mindig a kérdőívből nyert konkrét tényeket, adatokat közlöm először, de mögé írom saját, sok esetben eltérő véleményemet, és nem tudom visszafogni szexuálterapeuta látásmódomat egy-egy válaszadó csoport motivációinak elemzésekor.


A kitöltők demográfiai adatai

A válaszadók 60 százaléka kifejezetten aktív tagja a közösségének, 30 százaléka pedig hetente egyszer vagy ritkábban megy el istentiszteletre/misére/alkalomra. 58 százalékuk férfi. 20 százalékuk 18–30 év közötti, 30–30 százalékban képviselik magukat a 31–40, illetve 41–50 évesek. Örömmel konstatáltam az idősebb korosztály részvételét: 12 százalékuk 51–60 éves, 8 százalékuk pedig 61–70 éves.

A kitöltők 79 százaléka minimum főiskolai végzettségű. Összesen 12 százalék falusi lakos, mindenki más városban él. Szintén 79 százalékuk él házasságban. 13 százalék egyedülálló, 8 százalék párkapcsolatban van, de nem él együtt társával.


Szexuális tiltás – eltávolodás Istentől

Legmeglepőbb számomra arra a kérdésre adott válasz volt, hogy „Ön szerint eltávolítja az istenkeresőket a kereszténységtől a sok szexuális tiltás?”. A többség, 66 százalék azt válaszolta, nem. Holott tapasztalatom szerint igen. Nagyon is. Vajon miért írtak nemet? Mert sosem próbáltak evangelizálni? Ez könnyen lehet, hisz a Katolikus Egyház – márpedig válaszolóim nagy része onnan jött – kevésbé szólítja fel híveit a hittérítésre, mint a kisebb gyülekezetek. Nincs kampányszerű térítés. A felnőttekre irányuló hittérítő munka inkább kisebb felekezetekre, közösségekre jellemző, ezért ők erre a kérdésre feltételezésem szerint egybehangzóan azt állították volna, hogy ez a verbuválás egyik legnagyobb akadálya.

Itt viszont ezen előfeltételezésemet megcáfolták: csupán 18 százalék adta azt a választ, hogy „igen, eltávolítja, és ez baj”. Hasonló lett az aránya a másik, hasonló témájú kérdésre adott válaszoknak is („Sokkal több keresztény lenne, ha nem lennének szexuális tiltások?”) – a többség, 60 százalék nemmel válaszolt. (Lásd az alábbi ábra felső diagramját!)


Másképp gondolkodók elfogadása a vallásos közösségben

A kérdőívből kiderült, hogy csak kevesen intoleránsak és zárnák ki közösségükből a szabadosabban gondolkodókat. Ez megnyugtató és pozitív eredmény, ami azt sugallja, hogy van helye a másként gondolkodóknak is, van valódi elfogadás a hívők körében. Tehát amitől annyian tartanak, a mások ítélete, elképzelhető, hogy nem is annyira erős. Önmagában ez az adat is bátoríthatna egy istenkeresőt, hogy merjen közösségbe járni.

Hangsúlyozom azonban, hogy kitöltőim többsége katolikus. Biztos vagyok benne, hogy egy kisegyházban sokkal nagyobb lenne az intoleráns hívők aránya, mert sokkal nehezebben tűrnek meg valakit, aki egy picit is másképp gondolkodik sarkalatos kérdésekben. Régen legalábbis így volt, pontosabban én így tapasztaltam. Mivel magam is felnőtt megtérő voltam, kerestem az utam. Sok helyre elmentem, megismertem különböző közösségeket: innen származik a tapasztalatom. Végül visszatértem a kályhához: római katolikusnak kereszteltek, s most katolikus közösségbe járok. Megkeresztelésem ellenére nem kaptam vallásos nevelést, ateistaként magam tapasztaltam meg Isten létezését. Empirikus hívő vagyok: csak abban hiszek, amit megtapasztaltam, de abban nagyon.

 

 

Szexuális tiltás mint a vallásos élet vonzereje

Mint a fenti ábra alsó tortáján látható, nem alaptalan azon feltételezésem, amely szerint vannak, akik a szexuális tiltások miatt válnak hívővé. Akik számára ez ilyen kiemelten fontos, valószínűleg így legitimálják aszexualitásukat, illetve a nemi élettel kapcsolatos averziójukat. Azaz léteznek olyan emberek, akiket pont a szexuális tiltások vonzottak felnőttként a megtérés felé, mert undorodtak vagy tartottak a szextől. A szextől való undor, félelem, viszolygás nem egészséges, szembenézni vele mégsem könnyű. Ilyenkor a probléma megoldása elodázható például azzal, ha olyan közösségbe, társaságba kerül az ember, ahol amúgy is korlátozott ez a tevékenység. Így a lehető legkésőbb kell vele szembenézni, mondjuk csak a házasságkötés után, amikor már lehet nemi életet élni. Ha „szerencséje” van, olyan partnert választ, aki szintén ódzkodik a szextől, így le tud élni egy életet úgy, hogy ezt nem kell erőltetnie. Ha viszont egészséges szexualitású társsal köti össze életét, akkor megjelenik egy súlyos konfliktus a két fél között. Ha a szexre vágyó fél fel tudja oldani a szextől viszolygó társában ezt a blokkot, és eléri, hogy társa élvezze a házaséletet, akkor jó irányt vett a kezdeti nehézség. Sokaknak azonban ez nem sikerül szexuálterapeuta segítsége nélkül. Ha nem kérnek szakértő segítséget, akkor mindkettejük számára gyötrelmessé válhat a szex. Szenved az, aki már eleve ódzkodott tőle, és szenved az is, aki látja, hogy társa nem kívánja őt, elutasítja.

Számos oka lehet annak, hogy valaki elutasítja a nemi életet:

1. A legsúlyosabb a korábbi abúzus, ami traumaként megmaradhat az egyén lelkében és testében. Ha ezt nem dolgozza fel, hiába él a szeretett személlyel nemi életet, az aktusok során a régi trauma előjöhet.

2. További ok lehet a partner ügyetlensége, ami miatt az egyén (többnyire nő) egyre jobban bezárul. Nem titok, hogy évezredeken át a nők a szexet csak eltűrték mint kellemetlen kötelességet, nem élvezték, csak kényszerből csinálták. Ismerős a mondás? „Hagyd magad, hamarabb szabadulsz”? Ezt anyák tanították nemzedékeken át lányaiknak. Nem olyan régen terjedt csak el a köztudatban, hogy a szex lehet jó a nők számára is. A férfi ügyetlenségének okát sokan a tapasztalatlanságban keresik, de szerintem a tapasztalatlanság nem mindig jár együtt ügyetlenséggel. Tény, hogy keresztény neveltetés esetén sok esetben nem kap szexuális felvilágosítást a fiatal, de ezt maga is pótolhatja: ha utánaolvas, szexuálterapeutával konzultál, fejben készül a nemi élet megkezdésére. Még ha kezdő is, de partnerére odafigyelve lehet benne ügyes. Fontos, hogy a férfi ne pornófilmből tanulja meg a nőkkel való bánásmódot.

3. Oka lehet még a saját test elutasítása, a negatív testkép. A szexualitásban teljesen feltárjuk magunkat egy másik ember előtt, s aki nem elégedett testével, az nem biztos, hogy fel tud oldódni az ölelésben. Ezt én tetszéskényszernek nevezem, főleg nőket érint, de férfiaknál is tapasztaltam praxisomban.

4. A teljesítménykényszer is gátló tényező lehet, félelem attól, hogy teljesíteni kell – ez jellemzően férfiaknál áll fenn. Aki már korábban tapasztalt magán korai magömlést, merevedési zavart, a felsüléstől való félelme miatt elképzelhető, hogy inkább bele sem kezd egy testi kapcsolatba, hanem egyedülálló marad.

5. A nemi élet elutasításának oka lehet a félelem a teherbeeséstől, teherbeejtéstől. Hogy is tudná felszabadultan élvezni párja ölének melegét az, aki közben amiatt aggódik, hogy ez milyen következménnyel fog járni!

Ezeken kívül még számos oka lehet annak, hogy valaki elutasítja a szexualitás gondolatát is, de ez már elvezet az eredeti témától. Egy utolsó, fontos gondolat a hoppon maradó fél szemszögéből: mindenkinek csorbít az önbizalmán, önbecsülésén, ha párja rendszeresen elutasítja őt szexuálisan. Tapasztalatom szerint a méhnyakrák hátterében sok esetben pontosan ez áll. Ezért házasságban ne használjuk a vallást mint ürügyet a nemi élet elutasítására, inkább nézzünk szembe önmagunkkal és a valódi okkal, mielőtt késő lesz.

 

A kérdőív még kitölthető itt!

Folytatása következik

Somorjai Martina
keresztény szexuálterapeuta, szociálpolitikus
https://legyenjobbaszex.hu/
https://www.facebook.com/keresztenyparkapcsolatitanacsadas/

Kép: Kristina Flour on Unsplash

A sorozat részei:

Kutatás keresztény párok szexuális életéről 1.

Kutatás keresztény párok szexuális életéről 3.

Kutatás keresztény párok szexuális életéről 4.


Hozzászólások

  • Fellner Akos szerint:

    Nagy problema a keves elemszamu minta (N=76 fo)
    Masik nagy problema a kontrollcsoportok hianya.
    Harmadik nagy problema a keresztkolleraciok hianya a katolikus es neoprotestansok kozoztt.
    Az nem tudomanyos erv, hogy “ugy gondolom”, vsgy “legalabbis en ezt tapasztaltam”.
    A felneres nem meggyozo.

  • Kölnei Lívia szerint:

    Valóban jó lenne, ha egy ilyen jellegű kutatásra sok ezren adnának választ, és a felmérés a jelenleg érvényes szociológiai kritériumoknak megfelelően zajlana. Talán egyszer majd ez is megvalósul. A kutatás szervezője sehol nem nevezi reprezentatívnak a felmérését: első fecske, mert ehhez hasonló kezdeményezés még soha nem volt. “Kutatásom hiánypótló, egyedi és helyenként meglepő is lehet” – írja a szerző, és ez igaz. Reméljük, lesz követője, esetleg a Pázmányon vagy a Károlin fontosnak és érdekesnek érzik majd a témát, és anyagi forrásokat is rendelnek mellé. Figyelemfelhívásként viszont ez a magánkezdeményezés is tanulságos.

    • Sándor szerint:

      Szexuál- szociológia Magyarországon

      Az 1960-as években újjászületett és Kádárék által engedélyezett szociológiai kutatások keretein belül először Katona Katalin volt, aki 166 gimnáziumi tanulót kérdezett meg a szerelem és párkapcsolat kérdéseiről. Kicsivel később Buda Béla, és Dr Szilágyi Vilmos, Heleszta Sándor és Dr. Rudas János ( 1969-1974 között) , valamint Kamarás István végzett ilyen jellegű-szexológiai felméréseket.
      A sokak által ismet és kedvelt Dr. Veres Pál sajnos soha sem volt orvos, de a lánya ma is végzi a szexuális tanácsadást.
      Néhány érdekes adat Heleszta és Rudas felméréséből: az értelmiségiek körében a szex és a szerelem távol állt a házasságtól, de a munkásnők körében a szex-szerelem-házasság egy igen szoros viszonyt mutatott fel. A házasságon kívüli szexet a társadalmi réltegek nagyobb része elfogadhatónak tartja, leginkább elutasító csoport a munkásnők rétege volt, ehhez képes kétszeres volt azoknak az értelmiségi nőknek az aránya –akik megengedőek voltak ezzel kapcsolatosan- bár mindkét csoport jelezte, hogy a házasságon kívüli szex-nek is a házassághoz kellene vezetnie.
      Kamarásék felmérésében 5 429 fiatal vett részt.
      Néhány kérdés a felmérésből: Mi köze a szerelemnek a barátsághoz?
      Mi köze a szerelemnek a szexhez? Mi köze a szerelemnek a házassághoz? Mi köze a szerelemnek a szeretethez? Válaszok egy fiktív szerelmes levélre.

      Bővebben olvashat erről a Szerelemről komolyan című válogatott tanulmányokban. ( Gondolat 1985)-121, majd a 150-ik oldaltól).

  • Sándor szerint:

    A magam részéről azt tartom elhibázott pedagógiának és politikának, hogy a Kádár kor szexuálisan tabu légköre ( titokban néztek szexvideókat, és hoztak be pornólapokat a magyarok az NSZK-ból) után, 1989 táján hirtelen mindenféle film –és irodalom beáradt, nyugatról és nem volt kormányzati szándék egy jól kidolgozott szexuális oktatásra. Ennek hiányában az emberek saját maguk szerezték meg amire kíváncsiak voltak, de ezek nagyobb része a médiákon keresztül nem igazi szexológus tanítása volt, sem a lelkészeké, hanem az üzleti, pornóvilág képi-és magatartásbeli üzenete.
    Ennek a káros eredménye máig hat, hiszen a tinik már nem a szüleiktől, vagy az iskolában szerzik meg a tudásukat, hanem az Internetről. Van olyan USA-ból hazatért szexoktató hölgy is, aki azt állítja, hogy teljesen természetes, ha a gyerekek pornófilmeket néznek.
    Az egyházak tanítását a házaséletről nem minden ember fogadja el, az iskolákban pedig tudtommal nincsen kellő óraszámban házaséletre neveló oktatás. Ennek következtében sok a nemiségében sérült, bizonytalan fiatal, aki nem tud tartós párkapcsolatot kialakítani a másik nemmel. Ha nincsen elegendő egészséges párkapcsolat, akkor kevesebb család alakul meg és kevesebb gyermek születik, ez pedig káros a magyar társadalomra is. Mindezt írom azzal a saját véleményemmel, hogy a szexuális élet gyakorlása nem csupán a gyermek megfogantatására való, hanem kölcsönös élvezetre is.
    Ajánlott mű még:
    Tóth Miklós -Stadinger Zsuzsanna :
    Bevezetés a szexuálterápiába ( 1987-1988)

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

Kereső

Alapítványunk

A Fiatalok, a Nők, az Ember Méltóságáért Alapítvány
Számlaszámunk: 10918001-00000120-06900008
Anyagi támogatást szívesen fogadunk. (Adó 1%-ra sajnos nem vagyunk jogosultak.)

Hírlevél

Add meg az email címedet, majd a megjelenő ablakban írd be az ellenőrző kódot.

Nyilvántartási szám: NAIH-105162