Kutatás keresztény párok szexuális életéről 4.
Az előző részt azzal fejeztük be, hogy a keresztény párok második legnagyobb problémája: a gyerekek miatt elmarad a szexuális élet. Most, az utolsó részben szembesüljünk a legnagyobb problémával is: az egyik fél lényegesen többször kívánja a szexet, mint a másik – ezt vallotta a válaszadók 42 százaléka.
Ez az egyik fél, aki jobban kívánja a szexet, a keresztény párok esetében a férfi – ők azok, akik általában elégedettebbek is a szexuális életükkel. (A nem keresztények esetében fordított a helyzet: a nőknek van nagyobb igényük a szexre. Ez a különbözőség megérne még több vizsgálatot.)
A válaszadóknak csak 3%-a panaszolta, hogy a férfi passzív, sosem kezdeményez. A keresztény férjek tehát vállalják a hagyományos kezdeményező férfi szerepet. A nő passzivitása 9%-nak okoz gondot. 15% választotta, hogy a férfi nem érzi, hogy felesége kívánná őt. Nő nem érzi, hogy férje kívánná őt – 4%. A keresztény feleségeknek tehát általában nem kell amiatt aggódniuk, hogy a férjük kívánja-e őket, mert többségük érzi, hogy igen.
Feltettem a kérdést: Mit hiányolt a szexuális problémák listájából? Érkezett néhány felelet:
– A férfi mást is, többet akar a szexben, amit a nő már nem szeretne.
– A férfi/nő maszturbál az együttlétek mellett, ami a másik felet zavarja, vagy emiatt az önkielégítést végző fél igénye az együttlétekre csökken.
– Impotencia
– „Amikor mi házasodtunk, 1983-ban, még nem voltak sem felkészítő könyvek, sem jó előkészítő előadások, és otthonról sem kaptunk semmit. Öt év után, egy Házas hétvégén írásban kellett ilyen kérdésekre egymásnak válaszolni, akkor derült kis sok probléma, félreértés, ami aztán helyre rakta a dolgokat. Azóta az egyház álláspontja is megváltozott, és a házastársi szeretetet teszi első helyre, nem a gyermeknemzés kötelezettségét.”
Nem maszturbálnak, nem perverzek, nem használnak segédeszközt
A válaszadók 76%-a semmilyen vágykeltőt, szexuális segédeszközt nem használ – nemi élete e nélkül is működik, vagy esetleg azt is jelentheti ez a válasz, hogy a segédeszközök használatát tiltottnak tekintik.
A következő kördiagramokból az derül ki, hogy a keresztény párok jellemzően nem vagy csak ritkán maszturbálnak.
A beérkezett válaszok alapján a hívők valószínűleg ugyanannyit gondolnak a szexre, mint bárki más, viszont nem jellemzőek rájuk különös, elrugaszkodott szexuális vágyak, fantáziák – ha pedig mégis gondolnak ilyenekre, nem fogják azokat soha megvalósítani. Ebben nagyon különböznek a nem-keresztény többségi társadalomtól.
A szüzesség érték
„Véleménye szerint a keresztény fiatalok szűzen mennek a házasságba?” Erre a kérdésre magas arányban, 40%-ban válaszolták, hogy „szerintem ezt nem veszik komolyan”.
Szintén magas, 35%-os „a mi közösségünk tagjai nem biztos, de van, ahol igen” válasz, ami érthető, hisz nagyon sok, jellemzően kisebb egyház/közösségről lehet tudni, hogy ott a szüzesség megtartását a házasságig nagyon komolyan gondolják.
20% válasza: „Szerintem a jegyesség alatt már élnek nemi életet, de elsők egymásnak” – ez szintén a szüzesség értékességére utal.
„Fontos, hogy a (keresztény) fiatalok szűzen menjenek a házasságba?” Kiugróan sok, 65% igenlő válasz érkezett. 21% nem látta értelmét, 11% szerint pedig „inkább ellenjavallt, mert nagyobb baj, ha a házasságban derül ki, hogy nem illenek össze”.
A szex mint örömforrás
A kitöltőknek csak 9%-a gondolja úgy, hogy „a szex elsődleges célja a gyermeknemzés”, viszont 67% egyetért a hagyományos keresztény szexuáletikával, amely szerint „nem elsődleges a gyermeknemzés, de nyitottnak kell lenni rá, ha megtörténik”.
Szomorú, hogy csak 54% tartja a nemi örömöt Isten ajándékának. Ilyenkor (is) érzem, hogy szükség van keresztény szellemiségű szexuálterapeutára. Attól, hogy a nemi örömöt bemocskolták, és a társadalomban alantas vágyként jelenik meg sok esetben, továbbra is ajándék, és nem csak arra szolgál, hogy megkönnyítse a gyermeknemzést.
Ezt és a következő kérdés kördiagramját érdemesnek tartom beilleszteni ide:
Fogamzásgátlás
A fenti diagram alapján magas azoknak a száma, akik szerint szabad a fogamzást gátolni: 38%. A 47%-os többség a bizonytalan hatásfokú, de egyházilag engedélyezett természetes módszert, a TCST-t preferálja. Ebből is látszik, hogy a kitöltők komolyan veszik a vallási előírásokat, még ha esetleg nem kívánt gyermekekkel is jár.
Senki nem válaszolta a kérdőíven azt, hogy fogamzásgátlás tiltása miatt kerülné a nemi érintkezést, ám katolikus interjúalanyaim családjában éppen ez okozza a válságot jelenleg: a fiatalasszony kerüli férjével a nemi érintkezést, mert nem szeretne még egy babát, a természetes családtervezést pedig megbízhatatlannak tartja. A szex hárítása feszültséget generál a házasságukban. A kérdőív és a mélyinterjú válaszai közti ellentmondás is mutatja, hogy a minta nem feltétlenül reprezentatív.
Milyennek ítéli a lelkiállapotát?
Erre a kérdésre meglepően sokan válaszolták, hogy „kiegyensúlyozott”, összesen 30%. Sőt, 22%-uk kifejezetten „boldog”. Ez a depresszív hangulatáról hírhedt magyar népesség többségével szemben kimagaslóan jó arány. Úgy tűnik, keresztény házasságban élni nagy eséllyel jelent kiegyensúlyozott, boldog állapotot. Kereszténynek lenni jó.
Rajtuk kívül még egy magasabb arányszám keletkezett: 18% definiálta lelkiállapotát „rohanósnak”. Szomorúnak, idegesnek, depressziósnak elenyésző mértékben vallották magukat a válaszadók.
Végül sok ötlet, javaslat érkezett a „Miben tudna segíteni egy keresztény szexuálterapeuta?” kérdésemre is.
Az eddigi összefoglalókból is kitűnhetett már, hogy előfeltevésem – miszerint a hitből adódó szabályok rengeteg problémát okoznak a keresztény párkapcsolatokban, és megnehezítik a szexuális életet – megdőlt. A felmérés alapján úgy tűnik, a keresztény házasságok boldogabbak és kiegyensúlyozottabbak, mint a nem hívők párkapcsolatai.
Somorjai Martina
keresztény szexuálterapeuta, szociálpolitikus
https://legyenjobbaszex.hu/
https://www.facebook.com/keresztenyparkapcsolatitanacsadas/
A sorozat részei:
Kép: Alejandra Quiroz on Unsplash
Tweet